5 Οκτωβρίου 2024

Το τουριστικό προϊόν ο Δήμος Ωρωπού. (Μέρος 1ο )


 

Όπου μιλάς στο πώς Και ζήτημα φωτός

Στην νευρική την τάση   Να πει να ξαποστάσει

Και πάλι να ξεδώσει Μες στη χαρά την τόση

Όπου σκοπεί το φως     Πρώτος αρμονικός

Κύμα χορδής που πάλι   Να δώσει τη σκυτάλη

 

«Λυρικές Διηγήσεις» Μάγδα Τσιρογιάννη

 

Το Τουριστικό Προϊόν: Έννοια και Βασικά Στοιχεία


Το τουριστικό προϊόν αναφέρεται στο σύνολο των υπηρεσιών, εγκαταστάσεων, εμπειριών και δραστηριοτήτων που προσφέρονται στους επισκέπτες ενός προορισμού. Περιλαμβάνει φυσικά τοπία, πολιτιστικά μνημεία, τοπική κουλτούρα, υποδομές και την αίσθηση φιλοξενίας. Η αποτελεσματική ανάπτυξη ενός τουριστικού προϊόντος απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που συνδυάζει την προστασία του περιβάλλοντος, τη βελτίωση των υποδομών και τη στρατηγική προώθηση με στόχο την προσέλκυση συγκεκριμένων ομάδων τουριστών.


Ωστόσο, το κλειδί για την επιτυχία ενός τουριστικού προορισμού είναι η διαφοροποίηση του προσφερόμενου προϊόντος και η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του. Οποιαδήποτε ανάπτυξη θα πρέπει να γίνεται με σεβασμό προς τη φύση, τη βιωσιμότητα και την τοπική κοινότητα, ενώ η δημιουργία μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της αειφόρου ανάπτυξης.

Σήμερα μιλάμε για την «εμπειρία πελάτη» και αυτό είναι που χρειάζεται να γίνει αντικείμενο μελέτης και σχεδιασμού.


Ο Ωρωπός ως Τουριστικός Προορισμός


Ο Ωρωπός, ενώ βρίσκεται σε μια προνομιακή γεωγραφική τοποθεσία, με ακτογραμμή που εκτείνεται στον Ευβοϊκό κόλπο και με ορεινές περιοχές στα όριά του, δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως ως τουριστικός προορισμός υψηλού επιπέδου και η τουριστική πολιτική που έχει εφαρμοστεί χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια και ένα συνοθύλευμα αντιφατικών αποφάσεων. Σήμερα, η περιοχή απευθύνεται κυρίως σε συνταξιούχους Έλληνες μέσου και κατώτερου εισοδήματος, καθώς και σε οικογενειακό τουρισμό, κυρίως μέσα από εξοχικές κατοικίες.

Παρότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες και φυσικές ομορφιές, ο Ωρωπός αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα υποδομών, τα οποία εμποδίζουν την ανάδειξή του σε ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό. Η ελλιπής συντήρηση οδικών δικτύων, η συσσώρευση απορριμμάτων στους δημόσιους χώρους, η ακαλαίσθητη και χαώδης οικοδόμηση,  οι περιορισμένες δημόσιες μεταφορές, η έλλειψη οργανωμένων παραλιών και πολιτιστικών χώρων, καθώς και η περιορισμένη δυνατότητα φιλοξενίας σε υψηλού επιπέδου καταλύματα, είναι μερικά από τα προβλήματα που καθιστούν τον Ωρωπό μη ελκυστικό για τουρίστες με υψηλότερες απαιτήσεις.


Πώς ο Ωρωπός Μπορεί να Αναπτυχθεί


Για την αναβάθμιση του Ωρωπού σε έναν τουριστικό προορισμό υψηλού επιπέδου, χρειάζεται να εκπονηθεί ένα δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης, το οποίο θα έχει όραμα, αποστολή και συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους. Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα  και πρόγραμμα μάρκετινγκ,  που θα στοχεύει στην προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και τοποσήμων της περιοχής.


1. Ενίσχυση Υποδομών


Η βελτίωση των υποδομών είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του Ωρωπού. Οδικά δίκτυα, δημόσιες συγκοινωνίες και σημεία ενδιαφέροντος πρέπει να ανακαινιστούν και να αναβαθμιστούν, ενώ η δημιουργία υψηλού επιπέδου ξενοδοχειακών μονάδων θα δώσει νέα δυναμική στην περιοχή. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στις παραθαλάσσιες περιοχές, με τη δημιουργία υποδομών για την εξυπηρέτηση θαλάσσιων δραστηριοτήτων που θα προσελκύσουν τουρίστες.

2. Προβολή Τοπόσημων και Ιστορίας


Ο Ωρωπός διαθέτει σημαντικά τοπόσημα που πρέπει να αναδειχθούν. Το  Αμφιαράειο, οι  φυλακές Ωρωπού, μοναστήρια, ξωκκλήσια, η Ακρόπολη των Αφιδνών καθώς και το φυσικό τοπίο με το συνδυασμό θάλασσας και βουνού, αποτελούν μοναδικές ευκαιρίες για τουριστική ανάπτυξη. Η δημιουργία θεματικών διαδρομών που θα περιλαμβάνουν ιστορικές και πολιτιστικές επισκέψεις, τα παραδοσιακά χωριά και τα μοναστήρια της περιοχής, θα προσφέρουν μια ελκυστική εμπειρία στους επισκέπτες. Παράλληλα, η ανάδειξη των φυσικών τοπίων, όπως η ορεινή περιοχή του Δήμου και τα παραθαλάσσια χωριά, θα προσελκύσει τόσο λάτρεις της φύσης όσο και της περιπέτειας.

3. Ανάπτυξη Πολυδιάστατου Τουριστικού Προϊόντος

Ο Ωρωπός έχει την ιδιαιτερότητα να είναι ένας προορισμός που συνδυάζει θάλασσα και βουνό. Αυτό του δίνει τη δυνατότητα να προσελκύσει πολυδιάστατους τύπους τουρισμού. Θαμπορούσε να προσφέρει:

Παραθεριστικό τουρισμό: Βελτιώνοντας τις παραλίες, τις θαλάσσιες δραστηριότητες και τις παραθαλάσσιες υποδομές.

Δίνοντας κίνητρα για τηναναμόρφωση των σοβιετικού τύπου πολυκατοικιών που εκτείνονται σε όλη την παραλία.

Οικοτουρισμό και περιπατητικό τουρισμό: Δημιουργώντας διαδρομές πεζοπορίας και ποδηλασίας , ορειβατικά μονοπάτια και υποδομές για οικολογικές δραστηριότητες στον ορεινό του τομέα.

Πολιτιστικό τουρισμό: Διοργανώνοντας φεστιβάλ, πολιτιστικές εκδηλώσεις και θεματικές περιηγήσεις στα τοπόσημα.


4. Ανάπτυξη Τοπικών Επιχειρήσεων και Γαστρονομίας
Η υποστήριξη τοπικών επιχειρήσεων είναι ζωτικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Η τοπική γαστρονομία, βασισμένη σε παραδοσιακές συνταγές και φρέσκα προϊόντα, θα μπορούσε να αποτελέσει έναν ισχυρό πόλο έλξης. Η δημιουργία αγροτουριστικών επιχειρήσεων που θα προσφέρουν τοπικά προϊόντα, όπως κρασιά και ελαιόλαδο, θα ενισχύσει την εικόνα του Ωρωπού ως προορισμού που συνδυάζει φυσικές ομορφιές και τοπική κουλτούρα.

5. Προώθηση μέσω Στοχευμένου
Marketing
Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μάρκετινγκ θα πρέπει να δημιουργηθεί για να προβάλει τον Ωρωπό ως ένα
brandκαι έναν προορισμό που προσφέρει ποικιλία εμπειριών. Η χρήση σύγχρονων εργαλείων ψηφιακού μάρκετινγκ, η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού και η συνεργασία με τουριστικά γραφεία θα βοηθήσουν να προσελκυστούν νέες ομάδες τουριστών, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στη στοχευμένη προώθηση προς τουρίστες ανώτερου  και υψηλού εισοδήματος που αναζητούν συνδυασμό πολιτιστικών, γαστρονομικών και φυσιολατρικών εμπειριών.

Συμπεράσματα

Ο Ωρωπός έχει όλα τα εχέγγυα να εξελιχθεί σε έναν τουριστικό προορισμό υψηλού επιπέδου, με κατάλληλες επενδύσεις στις υποδομές, την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και των φυσικών του πλεονεκτημάτων, και την προώθηση ενός πολυδιάστατου τουριστικού προϊόντος. Μέσα από ένα δεκαετές στρατηγικό πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει όραμα, αποστολή και συγκεκριμένους στόχους, ο Ωρωπός μπορεί να επαναπροσδιορίσει τη θέση του στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας και να προσελκύσει επισκέπτες από διαφορετικές κατηγορίες, δίνοντας νέα πνοή στην τοπική οικονομία.

Άμεσα η Δημοτική αρχή και οι φορείς των κοινοτήτων χρειάζεται να συγκροτήσουν μια ομάδα εργασίας αποτελούμενη από τεχνοκράτες, ακολουθώντας το παράδειγμα του οργανισμού «Αθηνα2004» ώστε να ληφθούν αποφάσεις και να υλοποιηθούν.

Όσο έγραφα το άρθρο από το Youtube ακουγόταν το τραγούδι «Το δικό μας το σπίτι σε άλλους νοικιάστηκε»  από την Κατερίνα Λιόλιου.

 Καθ. Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος

Επικοινωνιολόγος – Συγγραφέας

 




Προηγούμενο
Επόμενο