"Εκεί που συλλογίζεσαι ποιος είσαι και τι έκανες
πόσο ανοίχτηκες στους άλλους για να σε δεχτούν
πόσο επιδείχτηκες στο κοινό για να του αρέσεις
πως κλείστηκες τόσο πολύ για να προστατευτείς
σε τι έφταιξες σ’ εκείνους που σε απέρριψαν
για πόσο το ανέβαλλες κι εσύ να τους απορρίψεις
πότε έδωσες ένα στήριγμα σε κάποιον που το χρειαζόταν
πότε εγκατέλειψες τον άνθρωπο που σε είχε ανάγκη
πόσο αντέδρασες όταν έβλεπες να πλουτίζουν
αυτοί που έλεγαν ότι μάχονται για τους φτωχούς
όταν άκουγες να δημηγορούν υπέρ των αδικημένων
εκείνοι που αδικούσαν έχοντας πάντα δίκιο
πόσο ενίσχυσες αυτούς που τους προσφέρθηκες να σε δυναστεύουν
πόσο με τη δράση σου βοήθησες να ανατραπούν
ως πότε απόλυτα δεχόσουν τις μονολιθικές αλήθειες
πόσο αντιπάλεψες την κάθε φορά ακράδαντή σου πίστη
για πόσο φερόσουν σαν πιστός ενώ πια δεν πίστευες
πόσο αφέθηκες στις παρορμήσεις σου, πόσο τις δάμασες
πόσο προχώρησε η γνώση σου, πόσο δοκιμάστηκε
ως πού κατόρθωσε να φτάσει η πράξη σου, πού στόμωσε
πόσο άργησες ή πόσο βιάστηκες για μια κρίσιμη απόφαση…
Εκεί απάνω σε βρίσκει η ποίηση."
Τίτος Πατρίκιος «Σε βρίσκει η ποίηση», Εκδόσεις Κίχλη
Το εκλογικό αποτέλεσμα της 21ης Μαίου μπορεί γίνει η αφορμή να σχολιαστεί από πολλούς επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων.
Ας πάρω και εγώ την ευκαιρία να δώσω μια εξήγηση της βαριάς ήττας του ΣΥΡΙΖΑ, με την οπτική της επιστήμης και της τέχνης της επικοινωνίας:
Κάθε brand έχει τα σύμβολά του. Ο Χαράρι στο βιβλίο του Homo Sapiens μιλάει εκτενώς για τα σύμβολα. Ποια είναι τα σύμβολα του ΣΥΡΙΖΑ; Τα σύμβολα είναι σπουδαίο δημιούργημα του πολιτισμού, ενώνουν τους ανθρώπους . Μπορεί κάποιος να υπερασπιστεί τη ζωή, του παντελώς, αγνώστου συμπολεμιστή του μόνο και μόνο επειδή αμφότεροι ασπάζονται το ίδιο σύμβολο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει σύμβολα και ποια είναι αυτά;
Τα στελέχη πιστεύουν σε αυτά;
Έχουν ενστερνιστεί, κάτω από το ίδιο σύμβολο, την έννοια της "θυσίας" ή σαμποτάρουν το κόμμα επειδή θεωρούν πως το κόμμα δεν τους έδωσε τη θέση που τους αρμόζει;
Συμπεριφέρονται στους συνυποψηφίους τους με τη δύναμη της λέξης
"σύντροφος" που τόσο επιδεικτικά χρησιμοποιούν ή τους στήνουν παγίδες;
Τα τελευταία χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αλλάξει τόσες πολλές φορές σύμβολα. Είναι παράλογο να θεωρούμε ότι ο ψηφοφόρος- καταναλωτής, θα ασχολείται συνεχώς με το brand μας και θα προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει, τι πιστεύουμε και τι θέλουμε να του πούμε.
Ένα από τα χαρακτηριστικά του brand είναι η εμπιστοσύνη που εμπνέει στον καταναλωτή - ψηφοφόρο.
Η εμπιστοσύνη συνδέεται με τον ψηφοφόρο- καταναλωτή και χτίζεται διαχρονικά. Έτσι οδηγούμαστε στην ανάπτυξη της πιστότητας. Όλη αυτή η αλυσιδωτή αντίδραση δεν χτίζεται από τη μια μέρα στην άλλη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ τα τελευταία 10+ χρόνια που είναι βασικός παίκτης, στο προσκήνιο έχει κάνει τόσες μεγάλες μεταμορφώσεις και μετατοπίσεις που είναι εξαιρετικά δύσκολο να αφομοιωθούν από το κοινό και να χτιστεί η σχέση εμπιστοσύνης.
Ακόμα και κατά την προεκλογική περίοδο υπήρξε σύγχυση.
Αυτό δείχνει ότι η σύγχυση έχει περάσει στο πολιτικό και ιδεολογικό DNA του.
Από την κεντροαριστερή ιδεολογία περνά στην ακραία ρητορική.
Μαζεύει στα ψηφοδέλτια τύπους αντιπαθείς στην κοινωνία.
Αντί να απαξιώσουν τη δήλωση του Διονύση Σαββόπουλου του απαντούν, του απαντούν, του απαντούν , τον θυματοποιούν και φτάνει στο σημείο να διαδίδεται η δήλωση όλο και περισσότερο.
Ποιος επικοινωνιολόγος έστησε όλο αυτό το φιάσκο;
Θυματοποίησαν ένα σύμβολο γενεών, ένα σύμβολο της αριστεράς και στο τέλος τον ηρωοποίησαν.
Ας κάτσουν στην Κουμουνδούρου να αποδελτιώσουν όλες τις δηλώσεις που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και θα δουν να υψώνεται μπροστα τους ένας πύργος της Βαβέλ - JENKA.
Η εμμονή στελεχών να πουν κάτι πρωτότυπο, δημιουργεί μια σύγχυση άνευ προηγουμένου. Φαντάζομαι ότι στο γραφείο του κου Αδώνιδος Γεωργιάδη το κεφάλι της κας Φωτίου, του καθ. Κατρούγκαλου και άλλων θα κοσμεί τους τοίχους, όπως αυτά των κυνηγών που κρεμούν τις κεφαλές των άμοιρων θηραμάτων.
Μια διαφορά τα πολιτικά θηράματα άνοιξαν το λάκκο- παγίδα μόνοι τους και έπεσαν μέσα μόνοι τους.
Διαφορετική η περίπτωση του καθηγητή Τσακαλώτου, ο οποίος μιλά για τοπικό νόμισμα, σωστό μεν , άκαιρο δε. Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν τη γνώση να το υποστηρίξουν, τα στελέχη των άλλων κομμάτων απλώς χλευάζουν την πρόταση.
Η πολιτική αντιπαράθεση στα χειρότερά της
1. Μια απαράβατη αρχή του μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένου και του πολιτικού μάρκετινγκ είναι ότι χρειάζεται να έχει το brand ξεκάθαρη εικόνα, συνέπεια και συνέχεια.
Συνεχής αλλαγή θέσεων, συνεχής αλλαγή ρητορικής καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.
2. Branding σημαίνει ότι αφουγκράζομαι το κοινό μου, τους δυνητικούς ψηφοφόρους και προσπαθώ με τις προτάσεις μου να ικανοποιήσω τις ανάγκες τους.
Όταν έρχεται μια επισιτιστική κρίση, ζούμε μια ενεργειακή κρίση, μειώνεται η αγοραστική δύναμη δεν μιλάμε για υποκλοπές.
3. Branding μοναδικότητα. Το «Αλλαγή» βγαλμένο από το μπαούλο του ΠΑΣΟΚ του 1981 μάλλον αποκάλυψε και έδειξε και τις αράχνες της πολιτικής σκέψης και ιδεολογίας και της επικοινωνιακής προβολής αυτών .
4. Branding σημαίνει ότι μελετώ τον ανταγωνισμό και διαπιστώνω την αχίλλειο πτέρνα του. Αναλύω τις δυνάμεις του, τις αδυναμίες του, τις ευκαιρίες και τις απειλές οι οποίες υφίστανται αυτή τη στιγμή στην πιάτσα. ( Επίτηδες ο αγοραίος όρος).
«Δικαιολογημένο το 20% ;» θα απευθύνει ερώτηση η φοιτήτρια από τα έδρανα.
«Απολύτως, το θέμα είναι πως θα αντιδράσει το ώστε να διατηρήσει μια θέση στο καλό ράφι» Θα απαντήσει ο δάσκαλος.
Άρα όλες οι πολιτικές δυνάμεις οι οποίες είναι ανθρωποκεντρικές (ας τελειώσουμε πια με τον όρο προοδευτικές) χρειάζεται να προβούν σε μια προγραμματική και πολιτική ανασύνταξη.
Το μέλλον είναι σήμερα. Κανείς δεν αντέχει να περιμένει.
Οι προκλήσεις είναι τεράστιες και δύσκολες.
Η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ στις επερχόμενες βουλευτικές δεν θα είναι μεγάλη.
Η πραγματική μεγάλη ήττα θα είναι στις αυτοδιοικητικές του Οκτωβρίου.
Είδωμεν !
Το άρθρο γράφτηκε ενώ ακουγόταν «Οι τέσσερις εποχές» του Vivaldi
Καθ. Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος
Επικοινωνιολόγος -Συγγραφέας