11 Αυγούστου 2023

Σκέψεις για την μελλοντική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου Σκάλας-Παλατίων


Ο Βιβλιοθηκονόμος γράφει...

Δεν θα πω ψέματα, τον Ωρωπό τον αγαπώ πάρα πολύ. Εδώ μεγάλωσα, εδώ ζω, εδώ πήγα σχολείο, εδώ βρίσκεται το σπίτι μου. Είναι πια ένα κομμάτι της καρδιάς μου. Γι αυτό ελπίζω να έχετε την ευγενή καλοσύνη να μου επιτρέψετε να πω και εγώ λίγα λόγια που αφορούν στην πόλη μας.

Είναι πολύ μεγάλη χαρά να ακούμε τον σχεδιασμό μεγάλων αναπτυξιακών έργων γιατί η αλήθεια είναι ότι από τότε που γίναμε Δήμος δεν τα έχουμε δει να πραγματοποιούνται. Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου θα αλλάξει την όψη του Ωρωπού και θα αναδείξει την παραλιακή ζώνη και μπράβο σε όλους τους συντελεστές της προσπάθειας.

Θα ήθελα, όμως, να συνεισφέρω στον σχεδιασμό με κάποιες σκέψεις. Όλες οι αναπλάσεις που σχεδιάζονται από τους επιστήμονες ανά την Ελλάδα το πρώτο και κύριο που περιλαμβάνουν στα σχέδια είναι η άμεση περικοπή των θέσεων στάθμευσης για τα αυτοκίνητα, τουλάχιστον κατά το ήμισυ. Είναι η γενική προώθηση της ιδέας της ήπιας κυκλοφορίας με ηλεκτρισμό, δίκυκλα και μέσα συγκοινωνίας και ο δραστικός περιορισμός της χρήσης των ΙΧ.

Η ένστασή μου έγκειται στο γεγονός ότι δεν λαμβάνονται υπ'όψιν οι τοπικές συνθήκες που υπάρχουν ανά περιοχή. Η πόλη μας δεν διαθέτει συγκοινωνία, ενώ άνω του μισού πληθυσμού ζει σε προαστιακές περιοχές, σε πρώην κοινότητες και πολυάριθμους οικισμούς, δηλαδή σε περιοχές από όπου δεν είναι δυνατόν κανείς να περπατήσει στο κέντρο της πόλης μας.

Οι χώροι στάθμευσης που θα κατασκευαστούν, κατά την ταπεινή μου γνώμη, θα είναι 
1. ανεπαρκείς από άποψη αριθμού θέσεων, ειδικά το καλοκαίρι 2. αφήνουν εντελώς εκτός σχεδιασμού την μέση περιοχή καθώς θα υπάρχουν μόνο στις δύο άκρες της Σκάλας και των Νέων Παλατίων.
Θα μοιραστώ κάτι μαζί σας. Όταν τα lidl έκαναν μελέτη να επενδύσουν στην Ελληνική αγορά, η γνωμοδότηση ήταν θετική με μια προϋπόθεση : Για κάθε κατάστημα να υπάρχει υποχρεωτικά χώρος στάθμευσης και μάλιστα αριθμός θέσεων ανάλογος με τα τετραγωνικά του καταστήματος. Η απόφαση αυτή πάρθηκε αφού είδαν οι υπεύθυνοι ότι πάρα πολλά Σούπερ Μάρκετ της Αθήνας είχαν αυτό το πρόβλημα και αφού ταυτόχρονα μελέτησαν την Ελληνική αγορά και τις καταναλωτικές μας συνήθειες.

Οι μόνιμοι κάτοικοι που τρέχουμε για τις δουλειές μας με το ρολόι στο χέρι πως θα έχουμε γρήγορη και άνετη πρόσβαση στην αγορά της πόλης μας όταν θα χρειάζεται να σταθμεύουμε μακριά, να περπατάμε και να κουβαλάμε τα ψώνια μας; Για ποιο λόγο δεν θα επιλέγουμε ένα μεγάλο υπερκατάστημα με άνετο χώρο στάθμευσης και γρήγορη πρόσβαση; Οι λίγες θέσεις στάθμευσης που θα παραμείνουν μέσα στην πόλη δεν θα καλύπτονται από τους μόνιμους κατοίκους; Από τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων και το προσωπικό τους; Δεν κάνω υποθέσεις, αυτό έδειξε η πραγματικότητα, όπως για παράδειγμα στην οδό Μαρμαρά όπου είναι σχεδόν αδύνατο να βρεις χώρο ελεύθερο.

Τα σχέδια για μεγάλα πεζοδρόμια και μείωση του πλάτους της παραλιακής οδού είναι κάτι που πάλι με προβληματίζει. Ο δρόμος αυτός είναι η κεντρική μας λεωφόρος και μάλιστα η μοναδική καθώς δεν υπάρχει περιφερειακός. Περνάνε από εκεί οχήματα έκτακτης ανάγκης, νταλίκες, λεωφορεία και είναι ο μοναδικός τρόπος να περάσει κανείς από την μια πλευρά του Δήμου στην άλλη. Δεν νομίζω, με το φτωχό μυαλό μου, ότι πρέπει να περιορίσουμε το θαυμάσιο πλάτος που έχει. Να βάλουμε διαβάσεις πεζών με ανακλαστικά και σήμανση, να φτιάξουμε κόμβους αν χρειάζεται, να τον νοικοκυρέψουμε εν τέλει, φυσικά και ναι, να τον στενέψουμε όμως γιατί;

Τελευταία σκέψη μου είναι αυτή για τον ποδηλατόδρομο. Δεν μπορώ να καταλάβω σε τι χρησιμεύει ένας ποδηλατόδρομος που ξεκινάει από τη Σκάλα και τελειώνει στα Νέα Παλάτια. Πως θα κάνει χρήση του κάποιος από το Χαλκούτσι ή από το Συκάμινο αφού αυτό το έργο θα είναι τυφλό ουσιαστικά; Όπως το βλέπω εγώ, για να έχει νόημα κάτι τέτοιο θα πρέπει να φτιαχτεί ένα δίκτυο που να ενώσει πολλά σημεία του Δήμου μας ώστε να μπορεί να γίνεται παραγωγική χρήση των ήπιων μέσων κυκλοφορίας από μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η χρησιμότητα ενός μικρού τυφλού ποδηλατόδρομου είναι πολύ περιορισμένη.

Σε κάθε περίπτωση, εύχομαι η πόλη μας να βρεί τον δρόμο της προόδου και της ανάπτυξης, αλλά ει δυνατόν αυτός ο δρόμος να εξυπηρετεί εξίσου, όχι μόνο τους επισκέπτες και τους εκδρομείς του Σαββατοκύριακου που έρχονται για βολτούλα, αλλά και εμάς τους μόνιμους κατοίκους που ζούμε, εργαζόμαστε και κινούμαστε σε καθημερινή βάση. Οι μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να έχουν κτήρια με στάθμευση όπως ένα lidl γι αυτό πιστεύω η πρόσβαση με το αυτοκίνητο και η δυνατότητα κοντινής στάθμευσης στις εμπορικές περιοχές του κέντρου είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή τους. Να μάθουν οι επιστήμονες να σέβονται λίγο παραπάνω τις τοπικές συνθήκες διότι η επιστήμη έγινε για να υπηρετεί τον άνθρωπο και όχι το αντίθετο.
Προηγούμενο
Επόμενο