10.8.18

Τροχαία ατυχήματα και αλκοόλ



Δυστυχώς, παρατηρείται πως τις ημέρες των εορτών αυξάνεται η κατανάλωση  αλκοόλ και κατά συνέπεια  τα τροχαία δυστυχήματα. Η κυριότερη αιτία για τα τροχαία είναι η αμέλεια των οδηγών, η απόσπαση προσοχής, η χρήση τηλεφώνου, η υπερβολική ταχύτητα και φυσικά η κατανάλωση αλκοόλ. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  ένα στα τέσσερα ατυχήματα οφείλονται στην κατανάλωση αλκοόλ. Τρομακτικό είναι το γεγονός  πως ετησίως 40.000 άτομα πεθαίνουν από τροχαία που έχουν προκληθεί από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Τι συμβαίνει στο οργανισμό μας όταν εισχωρεί μεγάλη ποσότητα αλκοόλ?.  Το σώμα μας υφίσταται ισχυρό σοκ. Συμπτώματα της επήρειας είναι: σύγχυση, ζαλάδα, εφίδρωση, ελάττωση αντίληψης–αίσθησης, απώλεια προσανατολισμού, μείωση των αντιδράσεών μας κ.ά..  Όπως  καταλαβαίνουμε, ο οδηγός κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να ελέγχει τόσο τον εαυτό του, όσο και το όχημά του. Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι μοιραία. Ποιο είναι όμως  το επιτρεπτό όριο?.  Η αιθανόλη ή αιθυλική αλκοόλη (αλκοόλ) στο αίμα μας σύμφωνα με το νόμο δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 0,50 ανά λίτρο αίματος ή 0,25χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εισπνεόμενου αέρα (αλκοτέστ). Παρόλο που οι ποινές είναι αυστηρές ανάλογα το μέγεθος της παράβασης: χρηματικό πρόστιμο  από 2.000 – 7.000 ευρώ, αφαίρεση αδείας για 3-6 μήνες, αφαίρεση πινακίδων από 10 μέρες έως 5 χρόνια,  ακινητοποίηση οχήματος, φυλάκιση 2 ετών κ..ά, οι παραβάτες δεν συμμορφώνονται.. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι σύμφωνα με την Διεύθυνση Τροχαίας  Αττικής στην περιοχή του λεκανοπεδίου τον Φεβρουάριο του 2018 έγιναν 17.620 παραβάσεις.  Έντεκα άτομα έχασαν την ζωή τους  πάνω  στην άσφαλτο την ίδια περίοδο. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο θρηνούμε 2.000 θύματα. Η ευθύνη για το 50% από αυτά αποδίδεται στην υπερκατανάλωση αλκοόλ.  



 Είναι θλιβερό το γεγονός ότι τα  τροχαία ατυχήματα αποτελούν την βασική αιτία θανάτου για νέους από 15-29 ετών. Μάλιστα, τα τελευταία 50  χρόνια έχουν καταγραφεί 120.000 θάνατοι, 350.000 άτομα έμειναν ανάπηρα και 2.000.000 τραυματίστηκαν. Πιο συγκεκριμένα, σε ηλικίες 19-39 ετών πρώτη αιτία θανάτου θεωρούνται  τα τροχαία δυστυχήματα και μάλιστα το 50% εξ αυτών οφείλεται σε κατανάλωση αλκοόλ αλλά και άλλου είδους ουσιών.  Όλοι  θυμόμαστε πολλά περιστατικά νέων που έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή στο δρόμο. Παρόλα ταύτα στο πλαίσιο  αντιμετώπισης του φαινομένου γίνονται προσπάθειες όπως είναι η δημιουργία της ημερίδας «safe and sober» η οποία πραγματοποιήθηκε το 2016 και στόχο είχε την ευαισθητοποίηση αλλά και την πληροφόρηση του κοινού σχετικά με τους κανόνες της ασφαλούς οδήγησης. Παρουσιάστηκε, μάλιστα, ένα πρωτοποριακό σύστημα ανίχνευσης αλκοόλ στον οδηγό το «alcohol interlock», μια εφαρμογή η οποία πραγματοποιείται μέσω ανάλυσης εκπνεόμενου αέρα  Σημαντικές  είναι οι προσπάθειες του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ‘Πάνος Μυλωνάς’ όπως  η εκπόνηση προγραμμάτων  κυκλοφοριακής αγωγής για μαθητές, και η διεξαγωγή  σχετικών  θεματικών ημερίδων.  Σπουδαία είναι ακόμα η δημιουργία του άλσους κυκλοφοριακής αγωγής Περιστερίου που σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας εφαρμόζει ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα εκμάθησης κανόνων οδικής συμπεριφοράς για παιδιά, διότι καλός οδηγός γίνεσαι δεν γεννιέσαι. Η πολιτεία  οφείλει να συγκροτήσει στρατηγικό σχέδιο βελτίωσης της οδικής ασφάλειας είτε αυτό αφορά  για παράδειγμα στην εκμάθηση ορθής οδήγησης  είτε αφορά στην κατάλληλη διαμόρφωση των δρόμων. Πρέπει  να γίνουν οι απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις και  να δημιουργηθεί ένα πιο ισχυρό ελεγκτικό σύστημα ικανό να συμμορφώσει τους παραβάτες οδηγούς. Τα τροχαία ατυχήματα, θανατηφόρα ή μη, αποτελούν μάστιγα στην χώρα μας. Ο σοβαρός τραυματισμός  νεαρών ατόμων είναι μια θλιβερή πραγματικότητα που πρέπει να προλάβουμε. Σύμφωνα με την Eurostat η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους δείκτες θανατηφόρων οδικών ατυχημάτων στην Ευρώπη. Όμως έως πότε?.  Ως πότε θα βλέπουμε παιδιά να χάνονται στους δρόμους?.  Το 64% των ατυχημάτων που έγιναν την Πρωτοχρονιά που μας πέρασε οφειλόταν στην κατανάλωση αλκοόλ. Αυτό είναι το τραγικό «πρόσωπο» των εορτών. Ας μην ξεχνάμε, λοιπόν, πως η  ασφάλεια στο δρόμο είναι δικαίωμα αλλά και υποχρέωση όλων μας.    


Αναδημοσίευση από το Τεύχος 10 του περιοδικού "Ο Φάρος"