Ο Βιβλιοθηκονόμος γράφει...✎
Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε κατανοήσει την τεράστια δύναμη που έχουμε ως καταναλωτές. Κυριολεκτικά μπορούμε να αλλάξουμε την φορά περιστροφής της γής έτσι και το αντιλαμβανόμασταν. Και δεν υπερβάλλω, το πιστεύω ακράδαντα.
Δυστυχώς, όμως, το διαίρει και βασίλευε είναι κάτι που έχει επηρεάσει σε υπερβολικό βαθμό την συμπεριφορά μας ως κοινωνία. Είναι αναρίθμητα τα περιστατικά εμπορικής απάτης ή το λιγότερο αδιαφορίας απέναντι στον καταναλωτή. Μόνο στην οικογένειά μου μπορεί να φτάνουν και σε διψήφιο νούμερο οι περιπτώσεις, και δεν νομίζω να αποτελούμε εξαίρεση. Όποιον και να ρωτήσεις έχει να σου διηγηθεί ανάλογες ιστορίες.
Παρήγγειλα σημαντικής αξίας Χριστουγεννιάτικα στολίδια από εταιρεία η οποία απαίτησε προπληρωμή. Όλα τα προϊόντα είχαν την ένδειξη άμεσα διαθέσιμα. Μετά από πολλές εργάσιμες ημέρες δεν είχε γίνει αποστολή και σε επικοινωνία μου είπαν πως έχουν κάποιες ελλείψεις. Τους είπα να στείλουν αυτά που έχουν, όπως και έκαναν.
Τα υπόλοιπα δεν απεστάλησαν ποτέ. Μετά τις γιορτές πήρα τηλέφωνο και απαίτησα επιστροφή χρημάτων για ο,τιδήποτε δεν παρέλαβα. Συμφώνησαν, αλλά δεν το έπραξαν και κατόπιν σειράς τηλεφωνημάτων τους απείλησα με τον εισαγγελέα υπηρεσίας. Τότε, τελικά, τα επέστρεψαν. Σε άλλη περίπτωση αγοράστηκε φωτοτυπικό ανακατασκευασμένο και παραδόθηκε στον επαγγελματία με βλάβες.
Δεν έκαναν τον κόπο ούτε καν να το δοκιμάσουν πριν το στείλουν, ενώ διαβεβαίωναν πως ήταν από τα καλύτερα μηχανήματα που διέθεταν το οποίο και «είχαν ελέγξει προσεκτικά»! Στην συνέχεια, έριξαν την ευθύνη στην χρήση του μηχανήματος η οποία, λέει, δεν ήταν η σωστή! Υπερβολικός αριθμός παραπόνων εμφανίζονται τακτικά και στις υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών.
Φυσικά και εκεί έχω προσωπική εμπειρία και, μάλιστα, όχι μόνο μια φορά. Ευτυχώς, λόγω της υποχρέωσης διαδικασίας δήλωσης συναίνεσης σε καινούρια συμβόλαια, και όχι ένα απλό τηλεφωνικό ΝΑΙ, έκλεισαν κάποιες τρύπες παρανόησης, αλλά ακόμα και έτσι τα προβλήματα δεν λείπουν. Τεράστιο θέμα συζήτησης είναι και οι μεταφορικές εταιρείες. Θυμάμαι χαρακτηριστικά μια παραλαβή που είχα από το Βέλγιο. Λόγω του ότι στον Ωρωπό υπάρχουν δύο δρόμοι με το ίδιο όνομα, αυτός πήγε στον λάθος δρόμο και, όταν δεν με βρήκε, η εταιρεία έστειλε το δέμα πίσω στο Βέλγιο χωρίς καμία προσπάθεια επικοινωνίας!
Ανέλαβε ο πωλητής το κόστος να το στείλει ξανά, και, πάλι καλά, αλλιώς θα έπρεπε να το πληρώσω από την τσέπη μου. Επίσης, σημαντικά είναι τα παράπονα ανά την Ελλάδα και για γραφεία μεταφορικών εταιρειών που καθυστερούν σημαντικά τις παραδόσεις, κόντρα στον τίτλο «ταχυμεταφορές», και αφήνουν τα προϊόντα στα γραφεία τους για μέρες σε περίπτωση που δεν προσέλθεις εσύ ο ίδιος να παραλάβεις. Εάν κάνεις παράπονα, πάντα παρουσιάζεται μια δικαιολογία, όπως «κάποιος υπάλληλος έχει άδεια» ή «έχει βλάβη κάποιο αυτοκίνητο παράδοσης». Δεν θα ήθελα να σας ζαλίσω άλλο, είμαι σίγουρος ότι όλα τα παραπάνω -μέσες άκρες- θα σας φαίνονται γνώριμα.
Αυτό που θα ήθελα, όμως, να σας προτρέψω, είναι να προχωρήσουμε όλοι στην συνειδητή εγγραφή μας σε καταναλωτικές ενώσεις οι οποίες έχουν εξαιρετικές νομικές ομάδες και προσφέρουν πολύ μεγάλες υπηρεσίες τόσο στους καταναλωτές προσωπικά, όσο και στην κοινωνία. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ΕΚΠΟΙΖΩ. Έναντι μιας μικρής ετήσιας συνδρομής, έχετε δωρεάν νομικές συμβουλές γνωμοδοτήσεις και ενημερώσεις για όλα τα καταναλωτικά θέματα, υπηρεσίες διαμεσολάβησης εάν απαιτηθεί, αλλά και νομική συνδρομή αν χρειαστεί να κινηθείτε δικαστικά.
Συνήθως, δεν χρειάζεται να φτάσει κανείς μέχρι εκεί. Κανένας δεν θέλει «να μπλέξει» και, ως επί το πλείστον, οι περισσότερες υποθέσεις καταλήγουν σε συμβιβασμό εξωδικαστικά. Και αυτή την γνώμη την εκφράζω, και πάλι προσωπικά, με βάση τις εμπειρίες μου. Δυστυχώς, σε κάθε χώρα τον ρυθμό τον δίνει η Πολιτεία.
Όταν αυτή λειτουργεί εντελώς ανεύθυνα και με τρόπο καταχρηστικό, είναι σαν να παρακινεί και τους μεγάλους (ή ενίοτε και μικρότερους) ιδιώτες να πράξουν το ίδιο. Ευτυχώς, στο συγκεκριμένο θέμα υπάρχουν πια Ευρωπαϊκοί κανονισμοί που διασφαλίζουν ως ένα βαθμό τα συμφέροντά μας ως καταναλωτές. Γι’αυτό, απέναντι σε κάθε αυθαιρεσία, καιρός είναι να ενωθούμε και να διεκδικήσουμε τον σεβασμό που μας ανήκει!
Από την έντυπη έκδοση του "Φάρου"