20 Μαρτίου 2024

"Μπάχαλο" με το νέο Mητρώο ακινήτων για την πυροπροστασία περιγράφει η ΠΟΜΙΔΑ



Ένα "μπάχαλο" περιγράφει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων σε σχέση με τις δυνατότητες εφαρμογής του «Εθνικού Μητρώου Τήρησης Μέτρων Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών» που νομοθέτησε πρόσφατα το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία:

"Mέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί ούτε η σχετική εφαρμοστική εγκύκλιος, ούτε έχει ανοίξει η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, ούτε έχει γίνει η παραμικρή καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών, ούτε οποιαδήποτε διαβούλευση με την ΠΟΜΙΔΑ

Παράλληλα με την άμεση εφαρμογή του «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων» του ΥΠΕΝ, που αφορά ιδιοκτησίες με κατοικίες, εκκρεμεί και η έναρξη εφαρμογής του «Εθνικού Μητρώου Τήρησης Μέτρων Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών» που νομοθέτησε το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με το νόμο 5075/14.12.2023, ο οποίος προβλέπει άλλη μιά ηλεκτρονική βάση ετήσιας καταγραφής των υποχρεώσεων των ιδιοκτητών οικοπέδων κατά την αντιπυρική περίοδο! Στο θέμα αυτό είχε εγκαίρως αναφερθεί η ιστοσελίδα μας, προειδοποιώντας για το τι έρχεται...Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί ούτε η σχετική εφαρμοστική εγκύκλιος, ούτε έχει ανοίξει η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, ούτε έχει γίνει η παραμικρή καμπάνια ενημέρωση των πολιτών, ούτε οποιαδήποτε διαβούλευση με την ΠΟΜΙΔΑ...

Το πρόβλημα είναι ότι η τήρηση του νέου αυτού «Μητρώου» κινήτων, που προστίθεται στη σειρά των ήδη ισχυουσών καταγραφών (Εθνικό Κτηματολόγιο, Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, Δήλωση ακινήτων στο Ε9, Ηλεκτρονική Βάση Κανονισμού Πυροπροστασίας), συνοδεύεται από πρωτοφανή χρηματικά πρόστιμα από 1.000 έως 54.000 ευρώ και φυλάκιση δύο χρόνων…

Ποιούς αφορά:
Η νέα αυτή νομοθετική ρύθμιση αφορά ιδιοκτήτες, επικαρπωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές οικοπεδικών και λοιπόν ακάλυπτων χώρων που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, σε περιοχές εντός ορίων, χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, και σε εκτάσεις εντός ακτίνας 100 μέτρων από τα όρια των δυο προαναφερόμενων περιπτώσεων, επιπλέον δε και εκτός σχεδίου γήπεδα με κτίσμα, για τις εκτάσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με τον δασικό χάρτη της περιοχής και κατόπιν ενημέρωσης της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας,

Καθαρισμός - Συντήρηση: Όλοι αυτοί, με βάση τα προβλεπόμενα θα πρέπει να προβαίνουν σε καθαρισμό των προαναφερομένων χώρων από την 1η έως την 30η Απριλίου κάθε έτους, και στη συντήρησή τους καθόλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.

Υποβολή υπεύθυνης δήλωσης: Στην συνέχεια όλοι αυτοί θα πρέπει μέχρι την 30η Απριλίου κάθε έτους, να προβαίνουν στην υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεων πυροπροστασίας των ιδιοκτησιών τους στο Εθνικό Μητρώο. Ενώ όπως αναφέρεται « για την αποτελεσματική διενέργεια των ελέγχων, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεων του πρώτου εδαφίου, δημιουργείται ηλεκτρονική φόρμα καταγγελιών».

1.000 ευρώ προστιμο για μη υποβολή δήλωσης:
Σε όσους δεν υποβάλλουν δήλωση θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ «το κεφάλι», δηλαδή όχι ανά οικόπεδο, αλλά από ότι φαίνεται, ανά συνιδιοκτήτη. Ταυτόχρονα θα θεωρείται ότι ο ιδιοκτήτης συναίνεσε να μπει ο Δήμος να καθαρίσει το οικόπεδο και να του χρεώσει τα έξοδα του καθαρισμού. Σημειωτέον ότι η Δήλωση αυτή θα πρέπει να επαναλαμβάνεται μέχρι την 30/4 κάθε επομένου έτους!

Ως 54.000 ευρώ πρόστιμο και διετής φυλάκιση γαι «ψευδή δήλωση» : Για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης των ιδιοκτητών προβλέπονται εντατικοί έλεγχοι από υπαλλήλους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και των Δήμων. Εναντίον όσων δηλώσουν ψευδώς τον Απρίλιο ότι καθάρισαν τα οικόπεδά τους προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως δύο έτη και βαρύτατο πρόστιμο που φτάνει έως και τις 54.000 ευρώ. Επειδή όμως και το αν ο καθαρισμός έγινε σωστά είναι σχετική έννοια, αλλά και επειδή καθόλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να ελέγχουν συνεχώς αν ξαναβγήκαν χορτάρια κλπ., πράγματα διόλου εύκολα για όσους κατοικούν μακριά από τις ιδιοκτησίες τους και δεν μπορούν να έχουν συνεχή εποπτεία, οι ιδιοκτήτες είναι εκτεθειμένοι στην κρίση των ελεγκτικών οργάνων για επιβολή εξοντωτικών ποινών και προστίμων.

Με δεδομένο πως δεν υπάρχουν πολλά συνεργεία που κάνουν αυτή τη δουλειά, ένας ιδιοκτήτης που μένει για παράδειγμα στην Αθήνα, και έχει ένα οικόπεδο στην Κεφαλονιά ή τις Σέρρες, αναγκαστικά θα πρέπει να βρει, όπως πρέπει να κάνει κάθε χρόνο, έναν εργάτη γης να καθαρίσει την ιδιοκτησία του. Ο ιδιοκτήτης έχει το κεφάλι του …ήσυχο, αφού έκανε αυτό που λέει ο νόμος. Όμως το ελεγκτικό όργανο μπορεί να μην είναι ευχαριστημένο από τον καθαρισμό που έκανε ο εργάτης. Ή αν βρέξει λίγο παραπάνω και βγουν κάποια χόρτα, ο ιδιοκτήτης που είναι στην Αθήνα δεν τα βλέπει, τα βλέπουν όμως οι γείτονες που κάνουν καταγγελία. Και στις δύο περιπτώσεις το ελεγκτικό όργανο θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμο από 12 έως 54 χιλιάδες ευρώ και μήνυση στον ανυποψίαστο ιδιοκτήτη για διετή φυλάκιση, για «ψευδή δήλωση»….

Όπως έχουμε εγκαίρως επισημάνει, βασικό στοιχείο για να συμμορφώνονται οι πολίτες ενός ευνομούμενου Κράτους είναι το να γνωρίζουν ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους, και να έχουν το χρόνο και την πραγματική δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές. Στη θεωρία μπορεί να ισχύει ότι άγνοια νόμου δεν συγχωρείται, στην πράξη όμως, αν δεν προηγηθεί μια εκτεταμένη πληροφόρηση των πολιτών για την σημαντική αυτή υποχρέωση, αλλά και ατομική ειδοποίησή τους, δεν νοείται να εφαρμοστεί σε βάρος τους ένα μέτρο , που θα δημιουργήσει μια ετήσια «βιομηχανία» προστίμων του χιλιάρικου, ένα νέο πεδίο δυνητικής διαφθοράς και μια χιονοστιβάδα ποινικών διώξεων και βαρύτατων προστίμων επί δικαίων και αδίκων...

Πολλώ μάλλον όταν δύο Υπουργεία νομοθετούν για τον ίδιο σκοπό, ξεχωριστά μέτρα το καθένα, υποβάλλοντας τους πολίτες σε μιά νέα ατελείωτη ετήσια γραφειοκρατία, και σε ενέργειες που είναι εν γνώβσει τους, πολύ πέρα από τις πραγματικές δυνατότητες συμμόρφωσής τους, με διαφαινόμενο όμως πραγματικό στόχο της απόσειση της κρατικής και πολιτικής ευθύνης για όιτι ήθελε συμβεί...

Ετσι το «Μητρώο» αυτό, ανεξάρτητα από τις καλές προθέσεις των εμπνευστών του, οι οποίες δεν αμφισβητούνται, στην ουσία θα αποτελέσει μια ακόμη «καλοστημένη παγίδα» του Κράτους σε βάρος ενός ασύλληπτα μεγάλου αριθμού ανυποψίαστων πολιτών σε όλη τη χώρα, που πρακτικά θα αγνοούν την ύπαρξή του και όλων αυτών των βαρύτατων υποχρεώσεων και ποινών, χωρίς καμιά προηγούμενη πρόσκληση σε διαβούλευση από κανένα συναρμόδιο Υπουργείο, χωρίς καμιά ευρείας κλίμακας ενημέρωση του πληθυσμού και ιδιαίτερα των υπόχρεων εκατομμυρίων ιδιοκτητών..."

Του Στράτου Ι. Παραδιά, Δικηγόρου Α.Π., Προέδρου ΠΟΜΙΔΑ:

"Νέα «φωτιά στα μπατζάκια» των ιδιοκτητών οικοπέδων και κάθε είδους γης σε όλη τη χώρα άναψε κυριολεκτικά, η νομοθετική καθιέρωση μιας νέας καταγραφής ακινήτων, μετά το Κτηματολόγιο, την Ταυτότητα Κτιρίου και το Ε9. Το ηλεκτρονικό «Μητρώο Τήρησης Μέτρων Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών» έχει ως στόχο του τον ετήσιο έλεγχο και τη συμμόρφωση των ιδιοκτητών στις υποχρεώσεις καθαρισμού των οικοπέδων τους κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.

Όμως το «Μητρώο» αυτό, ανεξάρτητα από τις καλές προθέσεις των εμπνευστών του, οι οποίες δεν αμφισβητούνται, στην ουσία θα αποτελέσει μια ακόμη «καλοστημένη παγίδα» του Κράτους σε βάρος ενός ασύλληπτα μεγάλου αριθμού ανυποψίαστων πολιτών σε όλη τη χώρα, που πρακτικά θα αγνοούν την ύπαρξή του. Κάτι σαν τα δημοτικά τέλη που ενώ ο πολίτης έχει κόψει το ρεύμα και εύλογα θεωρεί ότι αυτό φτάνει, αυτά δεν σταματούν να χρεώνονται σε βάρος του, επειδή δεν ήξερε ούτε μπορούσε να φανταστεί ότι πρέπει να το δηλώσει και στο Δήμο…

Βασικό στοιχείο για να συμμορφώνονται οι πολίτες ενός ευνομούμενου Κράτους είναι το να γνωρίζουν ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους, και να έχουν το χρόνο και την πραγματική δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές.. Στη θεωρία μπορεί να ισχύει ότι άγνοια νόμου δεν συγχωρείται, στην πράξη όμως, αν δεν προηγηθεί μια εκτεταμένη πληροφόρηση των πολιτών για την «ουρανοκατέβατη» αυτή νέα υποχρέωση, αλλά και ατομική ειδοποίησή τους, δεν νοείται να εφαρμοστεί ένα μέτρο που θα δημιουργήσει μια ετήσια «βιομηχανία» προστίμων του χιλιάρικου, ένα νέο πεδίο δυνητικής διαφθοράς και μια χιονοστιβάδα ποινικών διώξεων για φυλάκιση και χρηματική ποινή από δέκα χιλιάδες (10.000) έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ (άρθρο 265, παρ. 5 επόμενες του Ν. 4619/2019)...."

ΠΗΓΗ: ΠΟΜΙΔΑ



Προηγούμενο
Επόμενο