Του εκπαιδευτικού – ιδιοκτήτη Κέντρου Αγγλικής Γλώσσας Παναγιώτη Ξανθάκου
Προερχόμενος από οικογένεια εκπαιδευτικών, οι προσλήψεις, οι εικόνες και οι γνώσεις γύρω από την εκπαίδευση ήταν πράγματα που βίωσα από πολύ μικρή ηλικία, μέρος ουσιαστικά της οικογενειακής ζωής. Θυμάμαι λοιπόν ήδη από τα χρόνια που ήμουνα στο Δημοτικό τον πατέρα μου να έρχεται στο σπίτι με ένα βιβλίο που στον τίτλο έφερε τον όρο «Δυσλεξία». Ήταν από τα πρώτα σεμινάρια που οργανώθηκαν για εκπαιδευτικούς, την δεκαετία του 80’, όταν άρχισε σιγά σιγά να γίνεται γνωστός ο όρος στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Ακόμα θυμάμαι από το τμήμα της A junior κιόλας, αλλά και αργότερα σε μεγαλύτερες τάξεις, να έχω συμμαθητές που ή συλλάβιζαν ή μίλαγαν τα Αγγλικά πολύ περίεργα και ήταν αδύνατον να κάνουν σωστή και στρωτή ανάγνωση ή να μιλήσουν σωστά.
ΕΧΘΡΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Η ΑΓΝΟΙΑ
35 χρόνια μετά, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, αλλά δυστυχώς απέχουν εξαιρετικά από το να είναι ικανοποιητικά. Πάρα πολλοί γονείς έχουν γνώση της κατάστασης και επιχειρούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στο μέτρο του δυνατού, και να τα κατευθύνουν σε σωστές επιλογές που ταιριάζουν στις ικανότητές τους και τα ταλέντα τους. Από την άλλη πλευρά όμως εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να υπάρχει και άγνοια και προκατάληψη στην κοινωνία μας, και σε πολλές απόπειρες να εξηγήσει ο καθηγητής στην οικογένεια την δυσκολία που αντιμετωπίζει ο μαθητής, οι γονείς έχουν την εντύπωση οτι τους βρίζεις ή οτι ισχυρίζεσαι οτι το παιδί τους είναι βλαμμένο!
Πρέπει να το δηλώσω κατηγορηματικά, και με κάθε ειλικρίνεια και σαφήνεια: Η μαθησιακή δυσκολία ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΡΕΤΣΙΝΙΑ, δεν σημαίνει πως ο μαθητής είναι ΗΛΙΘΙΟΣ ή ΑΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΣ. Τέτοιες προσεγγίσεις είναι κληρονομιά παλαιότερων εποχών, απότοκο αμορφωσιάς και άγνοιας, και δεν επιτρέπεται να υπάρχουν και σήμερα στην κοινωνία μας. Το αντίθετο. Τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν υψηλή ευφυία και ιδιαίτερες ικανότητες, και δεν είναι τυχαίο που σήμερα ξέρουμε οτι πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων πετυχημένων με εξαιρετικό έργο και προσφορά στην κοινωνία ήταν τέτοιες περιπτώσεις.
Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε ονόματα όπως τον Αινστάιν, τον Έντισον, τον Δαρβίνο, τον καλαθοσφαιριστή Μάτζικ Τζόνσον, τον Νεύτωνα, τον Παστέρ, συγγραφείς όπως τον Μάρκ Τουαίν και την Αγκάθα Κρίστι, αλλά και διάσημους επιτυχημένους στάρ της εποχής μας όπως η Τζέννιφερ Άνιστον, ο Τζίμ Κάρευ, ο Τόμ Κρούζ, και ο γνωστός σέφ και συγγραφέας Τζέιμι Όλιβερ. Μάλιστα όσον αφορά τον τελευταίο, πιθανότατα θα σας εκπλήξει να μάθετε οτι όπως ο ίδιος παραδέχτηκε δεν μπορούσε να τελειώσει την ανάγνωση ενός βιβλίου μέχρι και το 2013! Τα ακριβή του λόγια ήταν «Δεν έχω διαβάσει ποτέ ούτε ένα βιβλίο στην ζωή μου γιατί είμαι δυσλεξικός και βαριέμαι εύκολα».
Δυσκολεύομαι να το πιστέψω πως εν έτει 2023, όταν προσπαθώ να ενημερώσω τους γονείς υπάρχουν ακόμα περιπτώσεις που όχι μόνο δεν έχουν ιδέα για το τι μιλάω, αλλά αισθάνομαι και τυχερός που μέχρι τώρα δεν έχω φάει και καμιά γροθιά! Ακριβώς για αυτόν τον λόγο πολλοί εκπαιδευτικοί όταν κάνουν κάποια νύξη λαμβάνουν άσχημες αντιδράσεις και γιαυτό δεν επιμένουν και έτσι για τον έναν ή τον άλλον λόγο τελικά υπάρχει τεράστιος αριθμός μαθητών που έχει μαθησιακή δυσκολία αλλά δεν έχει ποτέ διαγνωσθεί.
ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ (π.χ Δυσλεξία κλπ)
Με τον όρο μαθησιακή δυσκολία εννοούμε κάθε δυσκολία που έχει ένας μαθητής να αφομοιώσει και να προοδεύσει στην εκμάθηση της διδακτέας ύλης, και που οφείλεται σε γενετική προδιάθεση στον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλος αυτού του ατόμου. Είναι πολύ σύνηθες να έχουν τέτοια δυσκολία περισσότερα από ένα αδέρφια και ο ένας ή και οι δύο γονείς, καθότι πολλές φορές κληρονομείται. Θυμάμαι χαρακτηριστικά πολύτεκνη οικογένεια όπου με την σειρά τα παιδιά ήρθαν σαν μαθητές στο σχολείο μας και εμφάνισαν όλα ανάλογες δυσκολίες προόδου και κατανόησης της Αγγλικής γλώσσας!
Πιο συγκεκριμένα τέτοια συμπτώματα μπορούν να είναι η δυσκολία στην ανάγνωση, στην σύνταξη των προτάσεων, στην ορθογραφία, στην γραπτή ή προφορική έκφραση, στον γραφικό χαρακτήρα, ή και σε ένα μείγμα όλων αυτών ανάλογα τον μαθητή: Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και καμία περίπτωση δεν είναι ακριβώς ίδια με κάποια άλλη!
ΘΕΜΑ ΕΥΘΥΝΗΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Θα ήθελα από την πλευρά μου να σας παρακινήσω αν είστε γονείς να δείξετε προσοχή στο θέμα αυτό. Να ενημερωθείτε και να συνεργάστείτε στενά με τους καθηγητές αν αυτό απαιτηθεί διότι μπορείτε να προσφέρετε πολύτιμη βοήθεια στα παιδιά σας, και φυσικά να προχωρήσετε σε διαγνωστικό τέστ στην παραμικρή υποψία ή πιθανότητα. Όσο νωρίτερα γίνει η διάγνωση τόσο καλύτερα! Υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν προκειμένου ο μαθητής να βοηθηθεί και πρακτικά αλλά και ψυχολογικά: Πολλοί μαθητές λόγω χαμηλής βαθμολογίας έχουν πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση, και αυτό κάνει ζημιά στην αυτοπεποίθησή τους ή και στην ιδέα που έχουν για τον εαυτό τους, κάτι που είναι κρίμα γιατί δεν το αξίζουν! Όλη η οικογένεια θα πρέπει να κατανοήσει τις πραγματικές διαστάσεις αυτού του φαινομένου και να φροντίσει ώστε το παιδί που αντιμετωπίζει αυτή την δυσκολία να είναι χαρούμενο και σίγουρο για τον εαυτό του!
Η ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΚΤΗ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Όλα τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας σήμερα δέχονται διαγνώσεις μαθησιακών δυσκολιών από τους υποψηφίους, και ανάλογα την περίπτωση μπορούν να παρέχουν περισσότερο χρόνο από το κανονικό, προφορική εξέταση στην έκθεση, και άλλες ανάλογες διευκολύνσεις. Επομένως είναι κέρδος και βοήθεια μια τέτοια διάγνωση σε περίπτωση που υπάρχει θέμα και μην ξεχνάμε άλλωστε οτι είναι διαφορετικό να φωνάζεις τον μαθητή τεμπέλη και ανεπρόκοπο ενώ δεν είναι, και από την άλλη να ξέρεις τι δυσκολίες αντιμετωπίζει και πως μπορεί να λάβει βοήθεια!
Εύχομαι από καρδιάς καλό Φθινόπωρο, Καλή σχολική χρονιά, καλή δύναμη σε όλους: μαθητές εκπαιδευτικούς και γονείς! Κάθε υγεία και ευλογία!
🔖Το συγκεκριμένο βιβλίο εκδόθηκε το 1994 και έγινε παγκόσμιο best seller. Πολλοί ειδικοί παιδαγωγοί ισχυρίζονται πως οι μαθησιακές δυσκολίες είναι δώρο και χάρισμα που δίνουν στα πρόσωπα πολύ υψηλές και ιδιαίτερες ικανότητες αρκεί να μάθουν να το διαχειρίζονται από όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία. Η λίστα με τα ονόματα καταξιωμένων ανθρώπων που έχουν ή είχαν ανάλογες δυσκολίες νομίζω αποδεικνύει τον ισχυρισμό αυτόν!